Hoe overleef ik de nachtdienst!

Hoe overleef ik de nachtdienst!

Nachtdiensten draaien in de zorg; de een is er gek op en draait het liefst alleen maar deze diensten, de ander vindt het helemaal niet fijn. Of je het nu fijn vindt of niet, `s nachts werken heeft zo zijn impact op je bioritme en is niet erg gezond.

Toch zijn nachtdiensten onvermijdelijk verbonden met de zorg en de meesten kunnen er dan ook niet onderuit komen. Gelukkig zijn er een heleboel tips die je helpen om je werk `s nachts zo goed en fit mogelijk door te komen.

Tip 1: In het ritme komen.

Probeer een paar dagen voordat je `s nachts begint te werken, alvast je ritme iets te verschuiven. Dit zou je kunnen doen door een aantal dagen van tevoren steeds iets later naar bed te gaan en `s morgens iets langer te slapen.

Zo laat je je lichaam alvast een beetje wennen aan de komende diensten. De dag dat je de nachtploeg ingaat, kun je het beste nog een dutje doen, om zo uitgerust te beginnen.

Tip 2: Gezonde voeding

Goed eten als je `s nachts werkt, is vaak lastig. De kans dat je onregelmatig eet, een maaltijd overslaat of juist heel veel eet om de slaap tegen te gaan is groot. Daarom is het belangrijk om structuur in het nachtelijk voedingspatroon aan te brengen; het beste is om drie maaltijden te eten.

De eerste maaltijd is een diner, rijk aan eiwitten, voor je de nachtploeg in gaat.

Eiwitrijke maaltijden helpen om wakker te blijven.

Later in de nacht kun je het beste een lichtere, koolhydraatrijke maaltijd nuttigen.

Koolhydraten geven je namelijk energie en helpen je de nacht door te komen. Voorkom het eten van forse maaltijden; over het algemeen maken deze slaperig.

`S morgens kun je het beste licht ontbijten met vooral koolhydraten en melkproducten.

Tip 3: Drink niet te veel

Drink tijdens het werk niet te veel koffie; cafeïne blijft lang actief en kan ertoe leiden dat je `s morgens moelijker in slaap valt.

Tip 4: Blijf actief

Een feit is dat je de grootste `slaapdruk` tussen 02:00 en 05:00 uur `s nachts ervaart. Om dan goed wakker te kunnen blijven is het belangrijk juist tijdens deze uren iets te ondernemen. Probeer afwisselend werk te doen en praat of overleg met collega`s en patiënten. Ook helpt het om een radio of televisie aan te zetten.

Belangrijk is een goed verlichte werkplek, zodat je alert blijft tijdens de nacht.

Tip 5: Slaap genoeg

Overdag slapen is niet altijd makkelijk. Slaap toch minimaal 6 uur na je nachtdienst, je lichaam heeft dit nodig om te herstellen en tot rust te komen.

Probeer je slaapkamer zo donker mogelijk te maken en gebruik eventueel oordopjes.


Reageren is niet mogelijk.