Stoppen met roken? Volg deze tips!

Stoppen met roken? Volg deze tips!

Stoppen met roken is voor veel mensen best wel moeilijk, maar toch weten we allemaal dat dit beter is voor onze gezondheid. Daarnaast scheelt het natuurlijk ook aardig wat geld als je vaarwel zegt tegen een sigaret. Wil jij ook graag stoppen, maar heb je daar nogal moeite mee en kun je wel wat tips gebruiken? Lees dan snel verder!

1. Maak ruimte voor nieuwe gewoontes

Voor veel mensen zijn bepaalde gebeurtenissen of situaties een reden om een sigaret op te steken. ‘s Morgens als je opstaat een kop koffie met een peuk erbij, ‘s middags even een rookpauze houden of ‘s avonds na een maaltijd een sigaret… Dit zijn maar enkele van de vele rook-triggers die veel mensen ervaren en maken het de meeste mensen erg moeilijk om te stoppen. Een goede eerste stap zou dan kunnen zijn om je bewust te zijn van jouw persoonlijke triggers. Als je eenmaal doorhebt op welke momenten van de dag roken een gewoonte voor je is, dan kun je proberen om op een andere manier met deze momenten om te gaan. Maak dus ruimte voor nieuwe gewoontes door bijvoorbeeld ‘s morgens eens groene thee in plaats van koffie te drinken (want thee met een sigaret smaakt sowieso wat minder!), ‘s middags een blokje om te lopen in je pauze en ‘s avonds fruit te eten in plaats van een sigaretje op te steken!

2. Zoek steun in je omgeving

Steun krijgen van je omgeving kan je soms net dat beetje extra motiveren om te stoppen. Vertel bijvoorbeeld aan vrienden dat je bent gestopt, waardoor ze je ook geen sigaret meer zullen aanbieden of komen vragen om een aansteker. Verder helpt het ook als een soort controlemechanisme als mensen in je omgeving weten dat je bent gestopt. Op sommige momenten zul je het waarschijnlijk wel lastig krijgen, dus steun krijgen van je omgeving is dan wel zo fijn. Misschien kunnen je vrienden je er dan aan herinneren dat het nu veel beter voor je gezondheid is dat je bent gestopt!

3. Blijf positief

Dit laatste klinkt misschien als een open deur, maar dit maakt het stoppen wel wat makkelijker: positief proberen te blijven. Wees trots op elke sigaret die je vanaf nu af weet te slaan en denk aan al het geld wat je ermee bespaart. Visualiseer je ook dat je lichaam vanaf nu geen nicotine meer nodig heeft en dat je wilskracht sterk genoeg is om de verleiding te weerstaan. Soms kan het ook helpen om jezelf te belonen. Houd bijvoorbeeld eens bij hoeveel geld je anders aan pakjes sigaretten zou hebben uitgegeven en gebruik dit bedrag om jezelf te trakteren op iets leuks!


Reageren is niet mogelijk.